آشنایی با مهم ترین فرمت های عکس و کاربرد آن ها در دنیای کامپیوتر

در سایت جوهره می توان عکس های مختلف و متنوعی با فرمت های متفاوت را مشاهده کرد . در این مقاله علاوه بر اینکه هر فرمت را به طور مختصر توضیح داده ایم سعی کرده ایم که مهم ترین کاربرد هر فرمت را نیز به شکلی ساده شرح بدهیم تا بدانید که عکس مورد نظر خود را باید با چه فرمتی دانلود کنید .

در جوهره می توانید عکس های مد نظر خود را در فرمت های مختلف دانلود کنید

در این مقاله می خواهم درباره 6 تا از مهم ترین فرمت های عکس با شما صحبت کنم و درباره کاربرد هر کدام از آن ها ، یک سری اطلاعات در اختیارتان قرار دهم .

قبل از اینکه وارد اصل مطلب شوم ، شما باید 2 نکته را بدانید :

نکته اول :

ما 2 تا مد رنگی داریم که یکی از آن ها RGB و دیگری CMYK نامیده می شود .

_ از RGB در صنعت نور استفاده می شود . مانند مانیتور ، تلویزیون و ...

_ از CMYK در صنعت چاپ استفاده می شود .

( فرمت های مختلف شاید بتوانند هر کدام از این دو تا را به نوعی پشتیبانی کنند . )

نکته دوم :

عکس ها کلا دو حالت دارند ؛ یا RASTER هستند و یا VECTOR !

_ عکس های RASTER، پیکسل بیس می باشند ؛ یعنی بر مبنای پیکسل ها یا همان مربع های خیلی کوچک کار می کنند . عکس های RASTER کیفیت محدود دارند و افت کیفیت برایشان معنی دارد .

_ عکس های VECTOR، برداری می باشند ؛ یعنی بر مبنای یک سری اعداد و ارقام هستند که در بزرگنمایی و کوچک نمایی تغییر می کنند در نتیجه عکس های VECTOR را هر چقدر که دوست داشته باشیم می توانیم کوچک یا بزرگ کنیم . عکس های VECTOR کیفیت محدود ندارند و افت کیفیت برایشان معنی ندارد .

_____________________________________________

وقت آن است که بریم سر اصل مطلب یعنی مهم ترین فرمت های عکس و کاربرد آن ها

 

عکس فرمت JPG

1.(JPG  یا  JPEG)

_ این فرمت ، بسیار محبوب و معروف است . علت محبوبیت و معروفیت فرمت JPG یا JPEG این است که یک فرمت فشرده سازی می باشد و عکس ها را فشرده می کند . فشرده شدن عکس ها باعث تار شدن آن ها می شود ، پس می توان گفت که فرمت JPG اندکی عکس ها را تار می کند . با این حال فرمت JPG به نسبت آن حجمی که از سیستم می گیرد ، کیفیت خیلی خوبی ارائه می دهد !

_ فرمت JPG یا JPEG بیشتر RGB را پشتیبانی می کند و آن را بهتر نشان می دهد .

_ این فرمت محبوب ، پیکسل بیس می باشد .

_ از فرمت JPG برای مصارف عمومی از جمله آپلود در وب ، گرفتن عکس در دوربین و اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی استفاده می شود .

(در جوهره می توانید عکس های زیادی با فرمت JPG یا JPEG پیدا کنید . )

 

عکس فرمت TIFF

2.( TIFF )

_ این فرمت دارای مصارف چاپی می باشد . در ایران ، اکثر چاپخانه ها از فرمت TIFF برای چاپ استفاده می کنند . البته بهتر است بدانید که یک سری سایت های چابخانه ای ، فرمت JPG را نیز برای چاپ می گیرند اما فرمتی که عموم استفاده را در چاپ دارد ، فرمت TIFF می باشد .

_ فرمت TIFF کیفیت خیلی خوبی ارائه می دهد اما از طرفی حجم بالایی نیز می گیرد .

_ این فرمت ، RGB و CMYK را پشتیبانی می کند .

_ در فتوشاپ یک تیک به نام Layers وجود دارد . وقتی که شما این تیک را روش بگذارید و فرمت TIFF را سیو کنید در نتیجه فرمت TIFF به صورت لایه لایه سیو می شود ؛ یعنی اگر یک نفر دیگر آن فرمت TIFF را در فتوشاپ کامپیوترش باز کند ، این فرمت کاملا به صورت لایه لایه باز می شود و شخص می تواند لایه ها را ببیند و در آن ها دخل و تصرف داشته باشد .

_ بهتر است بدانید که TIFF هم پیکسل بیس است و VECTOR نمی باشد .

(جوهره به افرادی که در حوزه چاپ فعالیت دارند پیشنهاد می کند که حتما از آن دسته از عکس های سایت که دارای فرمت TIFF می باشند ، دیدن کنند .)

 

عکس فرمت PDF

3.( PDF )

_ اکثر ما PDF را می شناسیم . PDF یک فایلی است که خیلی انعطاف پذیر می باشد . جالب است بدانید که PDF می تواند : 1_ هم سایز بزرگ و هم سایز کوچک داشته باشد . 2_ هم پیکسل بیس و هم VECTOR باشد . 3_ هم  RGB و هم CMYK را پشتیبانی کند .

_ مصرف PDF یک حالت عمومی دارد ولی بهتر است بدانید که در صنعت چاپ خیلی از آن استفاده می شود . PDF فایلی است که می تواند خیلی با کیفیت در چاپ ظاهر شود . البته همانطور که گفتیم ، در ایران بیشتر از فرمت JPG و فرمت TIFF در صنعت چاپ استفاده می شود . اما خیلی از کشور های دنیا PDF را برای چاپ انتخاب می کنند .

 

عکس فرمت PNG

4.( PNG )

_ نام فرمت  PNG را احتمالا شنیده اید . با فرمت PNG می توانید یک لوگو را نشان دهید که بک گراند نداشته باشد زیرا فرمت PNG می تواند ترنسپرنت را سیو و حفظ کند . این قابلیت در فرمت هایی مثل JPG دیده نمی شود . فرمت JPG ، بک گراند را سفید یا سیاه می کند زیرا نمی تواند ترنسپرنت را سیو کند .

_ فرمت PNG ، کاربرد خیلی زیادی دارد که یکی از آن ها استیکر ها می باشد .

_ PNG حجم زیادی نمی گیرد و عموما حجم کمی دارد .

_ این فرمت ، RGB را پشتیبانی می کند و پیکسل بیس می باشد .

(جوهره ، عکس های جالب و دیدنی بسیار زیادی با فرمت PNG آپلود کرده است .)

 

عکس فرمت EPS

5.( EPS )

_ فرمت EPS را کسانی می شناسند که وارد حوزه طراحی شده اند . فرمت EPS در دسته ی فرمت های محبوب قرار دارد زیرا تمام نرم افزار ها این فرمت را باز می کنند ! در نتیجه EPS را می توان یک فرمت بین نرم افزاری دانست .

_ EPS جای کمی را اشغال می کند اما کیفیت بالایی را ارائه می دهد .

_ EPS می تواند هم پیکسل بیس و هم برداری باشد .

_ این فرمت می تواند هم  RGB و هم CMYK را پشتیبانی کند .

(در جوهره ، عکس های جذابی با فرمت EPS یافت می شود .)

 

عکس فرمت SVG

6.( SVG )

_ SVG برداری است و کیفیت بالایی را به شما ارائه می دهد ولی حجم خیلی کمی را می گیرد .

_ از این فرمت معمولا برای وب دیزاین و انیمیشن ها استفاده می شود

(مطمئنم که طراحان عزیز از دیدن آن دسته از عکس های سایت جوهره که فرمت SVG دارند ، شگفت زده خواهند شد .)

 

♡ من تمام تلاشم را کردم که مطالب را به سادگی بیان کنم . امیدوارم که با خواندن این مقاله ، اندکی اطلاعات درباره فرمت های عکس بدست آورده باشید ♡ 

آخرین مقاله ها

گالری های منتخب

مجموعه های منتخب

ارسال دیدگاه