چک لیست مهم ترین کارهایی که قبل از تنها گذاشتن کودک در خانه باید بدانید

. تنها ماندن در خانه می‌تواند تجربه مثبتی برای بچه‌ها نیز باشد و به آنها احساس اعتماد به نفس و استقلال بدهد. در این مطلب چک لیستی از مهم‌ترین کارهایی که قبل از تنها گذاشتن کودک در خانه، به عنوان والدین باید انجام دهید را برایتان تهیه کرده‌ایم.

گاهی شرایطی پیش می‌آید که والدین مجبور می‌شوند کودک را چند ساعتی در خانه تنها بگذارند؛ خوب است از قبل، آماده چنین شرایطی شوید و بدانید که برای تنها گذاشتن کودک چه اقداماتی باید انجام دهید

گاهی شرایطی پیش می‌آید که والدین مجبور می‌شوند کودک را چند ساعتی در خانه تنها بگذارند؛ خوب است از قبل، آماده چنین شرایطی شوید و بدانید که برای تنها گذاشتن کودک چه اقداماتی باید انجام دهید. تنها ماندن در خانه می‌تواند تجربه مثبتی برای بچه‌ها نیز باشد و به آنها احساس اعتماد به نفس و استقلال بدهد. در این مطلب چک لیستی از مهم‌ترین کارهایی که قبل از تنها گذاشتن کودک در خانه، به عنوان والدین باید انجام دهید را برایتان تهیه کرده‌ایم.

چک لیست مهم ترین کارهایی که قبل از تنها گذاشتن کودک در خانه باید بدانید

چک لیست مهم ترین کارهایی که قبل از تنها گذاشتن کودک در خانه باید بدانید.

گاهی شرایطی پیش می‌آید که والدین مجبور می‌شوند کودک را چند ساعتی در خانه تنها بگذارند؛ خوب است از قبل، آماده چنین شرایطی شوید و بدانید که برای تنها گذاشتن کودک چه اقداماتی باید انجام دهید. تنها ماندن در خانه می‌تواند تجربه مثبتی برای بچه‌ها نیز باشد و به آنها احساس اعتماد به نفس و استقلال بدهد. در این مطلب چک لیستی از مهم‌ترین کارهایی که قبل از تنها گذاشتن کودک در خانه، به عنوان والدین باید انجام دهید را برایتان تهیه کرده‌ایم.

در اینجا چند سوال وجود دارد که هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه آیا فرزندتان آماده است تنها در خانه بماند باید به آنها فکر کنید:

در چه سنی کودک می‌تواند در خانه تنها بماند؟

نکته ای که لازم است قبل از هر تصمیمی برای تنها گذاشتن فرزندتان در خانه به آن توجه کنید، توجه به سن کودک است. تشخیص اینکه چه زمانی بچه‌ها آماده هستند تا تنها در خانه بمانند، می‌تواند سخت باشد. این به قضاوت شما در مورد اینکه فرزندتان برای چه چیزی آماده است بستگی دارد. همان‌طور که می‌دانید هیچ دو نفری شبیه هم نیستند، بنابراین در مورد بچه‌ها هم توانایی و سطح بلوغشان متفاوت است و این مسئله بر مسئولیت‌هایی که بر عهده آن‌ها می‌گذارید و انتظاراتی که از آن‌ها دارید تاثیر گذار است. اما به‌طور کلی کودکانِ کمتر از ۱۰ سال، بلوغ و مهارت لازم برای مراقبت از خود در صورت تنها بودن را ندارند.

مواردی که باید قبل از تنها گذاشتن کودک در نظر بگیرید

مواردی که باید قبل از تنها گذاشتن کودک در نظر بگیرید.

فرزند شما چقدر مسئول است؟ هر کودکی با سرعت متفاوتی بالغ می‌شود، بنابراین شما باید مطمئن شوید که فرزندتان به اندازه کافی بالغ و مسئولیت پذیر است تا بتواند مسئولیت تنها ماندن در خانه و همچنین رسیدگی مناسب به شرایط اضطراری را انجام دهد.

آیا فرزند شما قوانین را می‌فهمد و از آنها پیروی می‌کند؟ حتی زمانی که شما در آنجا نیستید؟

آیا کودک شما می‌تواند اقدامات ایمنی را درک کرده و از آنها پیروی کند؟

فرزند شما چگونه با موقعیت‌های غیرمنتظره برخورد می‌کند؟ آیا کودک شما وقتی همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود آرام می‌ماند؟

آیا فرزند شما مهارت‌های ابتدایی کمک‌های اولیه را دارد که در صورت آسیب دیدگی تا رسیدن کمک، بتواند روی بدن خود ایجاد کند؟

آیا فرزند شما قوانین دوری از غریبه‌ها را رعایت می‌کند؟

محله شما چقدر امن است؟

آیا فرزند شما از تنها ماندن احساس امنیت می‌کند؟

چک لیست کارهایی که باید انجام دهید

چک لیست کارهایی که باید انجام دهید.

  1. کودک خود را آماده کنید.

بهتر است به صورت تدریجی کودک را به تنهایی عادت دهید. برای ایجاد این عادت با تنها گذاشتن فرزندتان برای چند دقیقه در حالی که به مغازه می‌روید شروع کنید و او را برای یک ساعت یا بیشتر ترک کنید. اگر تصمیم دارید که فرزندتان را برای یک روز کامل ترک کنید، بهتر است این کار را به صورت تدریجی انجام دهید.

  1. درب‌ و پنجره‌ها را قفل کنید.

قفل بودن درب و پنجره‌ها در مدتی که کودک در خانه تنها است و لازم نیست جایی برود، برای حفظ امنیتش در خانه موثر است. به این ترتیب نه کودک می‌تواند از خانه خارج شود و نه فرد غریبه‌ای می‌تواند وارد شود. برای امنیت بیشتر می‌توانید از یک سیستم زنگ خطر در خانه خود استفاده نمایید .

  1. تلفن خود را روشن نگه دارید.

همیشه روشن بودن تلفن والدین مهم است تا در مواقع اضطراری یا مواردی که کودک احساس ناامنی می‌کند، بتواند با شما تماس بگیرید. این که شما در چه شرایطی هستید مهم نیست، اگر تلفن شما زنگ خورد و کودک در آن سوی خط بود، باید فوراً به آن پاسخ دهید.

  1. قوانین را در زمان نبودتان در منزل مشخص کنید .

یک سری قوانین اساسی تنظیم کرده و کودک را ملزم به پیروی از آن‌ها کنید. بهتر است فهرستی از کارهایی که فرزندتان می‌تواند و یا نمی‌تواند در خانه تنها انجام دهد تهیه کنید - برای مثال،اجازه بازی کردن در اتاقش، نقاشی کشیدن یا مطالعه را دارد، اما اجازه‌ی تنهایی حمام رفتن و آشپزی کردن را ندارد. مهم است که کودک این قوانین را بداند و آنها را درک کند. شاید بهتر باشد قوانین استفاده از موبایل و تلویزیون را نیز به فرزندتان یادآوری کنید. از دیگر قوانین خوب این است که فرزندتان وقتی از مدرسه می‌آید با شما تماس بگیرد و اگر دیر باز می‌گردد شما را در جریان قرار دهد.

  1. لیستی از شماره تماس‌های اضطراری تهیه کنید.

لیستی خوانا از شماره‌های اضطراری آماده کنید و در جایی در دسترس‌ کودک قرار دهید. در صورتی که اتفاقی رخ دهد و نتوانند با شما ارتباط برقرار کنند، این شماره‌ها به کمکش می‌آید. این شماره‌ها می‌تواند شماره محل کارتان، شماره پلیس، آتش‌نشانی، همسایه‌ای مورد اعتماد و … باشد.

  1. چراغ‌ها را روشن کنید.

حتی اگر چند ساعت در طول روز غایب باشید، با روشن کردن چند چراغ در خانه می‌توانید آرامش خاطر داشته باشید. این‌کار به هر کسی در خارج از خانه است اعلام می‌کند که هنوز کسی در خانه است. همچنین با روشن گذاشتن آباژور اتاق کودک دیگر لازم نیست نگران ترس او از تاریکی باشید.

  1. غذا را برای کودک آماده نمایید.

وقتی بچه دارید، همیشه باید یخچال از غذاهای سالم و طبیعی پر شود، از میوه‌های تازه گرفته تا میان وعده‌ها تا یک وعده غذایی کاملاً آماده. این امر به ویژه هنگامی صادق است که قرار است کودک را برای چند ساعت در خانه تنها بگذارید. غذا، خوراکی و نوشیدنی را در دسترس کودک قرار دهید تا مجبور به انجام کار‌های خطرناک مثل بالا رفتن از کابینت، روشن کردن اجاق‌گاز و داغ کردن غذا در مایکروفر نشود.

  1. خانه را ایمن کنید.

قبل از اینکه فرزندتان را در خانه تنها بگذارید، خانه خود را بررسی کنید. مواردی مانند آلارم دود، ایمنی وسایل برقی و ... را چک کنید. بهتر است کارهای زیر رای برای ایمنی خانه انجام دهید:

  • رادیاتور و رسانه‌های الکتریکی را بپوشانید. اطمینان حاصل کنید که هر منبع حرارتی، محافظ داشته باشد تا کودک نتواند دستش را به آن بزند و خود را بسوزاند. بیش از همه مراقب پریزهای برق باشید و آن ها را بپوشانید.
  • از بسته بودن پنجره‌ها و درب‌ کمدها در اتاق خواب کودک و نوجوان مطمئن شوید.
  • در صورت استفاده از الکل و مواد مخدر حتما آنها را بیرون ریخته یا پنهان کنید.
  • هر چیزی را که می‌تواند برای سلامت کودک خطرناک باشد ایمن نمایید.
  • چاقوها و وسایل برنده و تیز را دور از دسترس کودک قرار دهید.
  • درهایی را که ممکن است داخل آن شوینده و تمیزکننده وجود داشته باشد را قفل کنید .

راهکار مهم ایمن کردن خانه برای کودک

بیشتر بخوانید:  ۱۰ راهکار مهم ایمن کردن خانه برای کودک

کلام آخر: تنها ماندن در خانه می‌تواند تجربه مثبتی برای بچه‌ها باشد و به آنها احساس اعتماد به نفس و استقلال بدهد. اما آمادگی داشتن کودک برای تنهایی به بلوغ جسمی، روحی و روانی کودک بستگی دارد؛ بنابراین قبل از این که کودک را در خانه تنها بگذارید، مطمئن شوید که او آمادگی لازم را دارد و قوانینی را برای ایمن نگه ‌داشتن و پیشگیری از حوادث تنظیم کنید.  شما می‌توانید با رعایت موارد ذکر شده با اطمینان خاطر ساعاتی در روز کودک را در خانه تنها بگذارید .

 

 

 

آخرین مقاله ها

گالری های منتخب

مجموعه های منتخب

ارسال دیدگاه